Färg-skalan.

När det är sådär lila på himlen 
så tänker jag på någon slags undergång.
Som i 2012.
Eftersom Nostradamus version
inte slutar fören år 7000 någonting så var Mayakalendern
mer aktuell i media.
Men visst är det så, lila är en mäktig färg
inte nödvändigtvis en representant för ondska. 
Men makt och kapacitet. 

Om man tänker efter på hur mycket vi
påverkas av färger. Så är det en del. Fast...
Det sker automatiskt. Kaffet i det röda paketet
kommer att vara starkare än kaffet i det blåa paketet
även om det är samma kaffepulver i båda förpackningarna.

Blå.

Vad representerar blått (förutom det milda kaffet)?
Givetvis himlen men kanske desto mer
havet.
Havets brus är med stor sannolikhet lugnande för de flesta.
Därför är det inte så konstigt att skylten till övergångsstället
är just blå.
När du väl sitter bakom ratten och är tvungen att bromsa in,
stanna och låta långsamma fotgängare passera - trots att du
har bråttom (som man alltid har när man kör bil) - så finns 
chansen att du i ditt undermedvetna blir mer mild och lugn.

Nästa gång jag förknippar lila med någon form av undergång
hoppas jag att det inte är på himlen.
Utan på en stor löpsedel.
Jag vill se media-världens undergång. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0