Läsvärde.

För en tid sedan fick jag i uppgift att skriva en uppsats om vad som enligt mig är läsvärt om kärlek.
Jag tänkte dela med mig av ett utdrag ur texten för att understryka min förtjusning till ord.


Det jag menar är att kärlekstexter på något vis blir påtagliga och internt blir allmängiltigt då det kommer till tankar och känslor kring betydelsen i dessa texter. Ungefär som att de flesta förstår innebörden i ordet själ men ser mycket olika på vad själen egentligen är.

Ordet älska är i hög grad förekommande i kärlekstexter. Ett ord som i mitt sinne är mycket omdiskuterat och omdefinierat. Förra veckan läste jag på en kompis flickväns blogg om en kärleksförklaring. Han hade skickat henne en lapp där det stod ”Jag älskar dig mest i hela världen” som hon besvarade med följande,
”Jag skulle kunna skriva det miljoner gånger om utan att slita ut det”.


Jag anser att de skändar uttrycket och försvagar dess, i min mening egentliga innebörd. Då man tvunget använder sig av adverb för att förstärka ett redan fullständigt uttryck har man bevisligen kramat ur kärlekstrasan som inte i alla lägen går att återfukta. För att problematisera händelsen ytterligare undrar jag hur man älskar någon lite, eller till och med minst i hela världen. Det är en definitionsfråga.
För mig verkar det rimligast att då man värderar sina medmänniskor inte använder sig av uttrycket älska som en skala, utan snarare mer eller mindre betydelsefull. Väl valda ord, egendomligt utformade meningar är element jag värderar högre än ord som älska då jag bedömer vare sig något är läsvärt eller inte inom kategorin kärlek.

...snurrar vidare i ordvalsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0